•  NL 

Nieuwe module Teaching on the run

Print 
28 augustus 2018

Coassistenten werken als trainingsacteur mee aan een nieuwe training over het effectief begeleiden van eerstejaars coassistenten. De ogen van programmaleider professor dr. Paul Brand glinsteren als hij erover vertelt. ‘Het is echt een feest om mee te maken, specialisten oefenen met echte eerstejaars coassistenten die echt in de eerste fase van hun masteropleiding zijn. Deze studenten hoeven geen toneel te spelen, ze kunnen precies vertellen hoe ze de begeleiding beleven. Wat werkt, wat niet?’

De nieuwe training maakt deel uit van het Teaching on the Run-programma. Dit programma is nu zo’n 7 jaar oud en telt inmiddels 13 modules. Het is indertijd ontwikkeld met geld uit het Regionale Ontwikkelfonds, in nauwe samenwerking met de programmaleiders van het Teach the teacher-programma. ‘De programma’s versterken elkaar,’ vertelt Brand, ‘Teach the teacher bestaat uit intensieve trainingen van 2 dagen. Omdat je het volgt met specialisten van verschillende disciplines krijg je een heel brede blik. Het Teaching on the run-programma volg je als opleidersgroep. Je kunt dus met je collega’s het geleerde onmiddellijk in praktijk brengen. En de modules zijn veel korter. Een TOTR-module duurt zo’n 3 uur.’

Kakelvers

Aanleiding voor de nieuwe module is het feit dat het aantal ziekenhuizen en afdelingen waar coassistenten worden opgeleid recentelijk behoorlijk is uitgebreid. Er dreigde namelijk een “stuwmeer” aan eerstejaars coassistenten te ontstaan. Veel artsen in deze nieuwe ziekenhuizen hebben nog geen of weinig ervaring met het begeleiden van coassistenten. ‘Bovendien,’ zegt Brand, ‘zijn deze coassistenten kakelvers, ze hebben echt een andere begeleiding nodig dan coassistenten in het m2- of m3-jaar. We leren de begeleiders hoe ze kunnen vaststellen welk kennisniveau hun co’s hebben. Kennen ze de feiten rond de klachten van hun patiënt? Begrijpen ze de oorzaak en de gevolgen van de klachten? Kunnen ze hun kennis en inzichten ook toepassen in het contact met de patiënt? Weten ze bijvoorbeeld waar ze op moeten letten bij een lichamelijk onderzoek? Wij leren deelnemers hoe zij dat kennisniveau kunnen achterhalen.’

Beter afstemmen

Verder leren de deelnemers hoe ze constructief feedback kunnen geven aan deze coassistenten en hoe de masterfase in het nieuwe curriculum is ingericht. De module is niet alleen nuttig, vindt Brand, het is ook erg leuk. ‘Allereerst doordat je meer inzicht hebt in hoe je het beste kunt begeleiden en ten tweede doordat je je uitleg beter kunt afstemmen op het niveau van de coassistent.’ Inmiddels is het programma nu 8 keer verzorgd, onder meer voor verpleeghuisartsen en voor radiologen is het UMCG. Er zijn afspraken gemaakt voor ten minste nog 32 uitvoeringen.

Meer informatie vindt u op de site van de Isala Academie.

 Praktisch